Alba-neagra cu legislaţia pentru mopede! Din ciclul cum să pui carul înaintea „boilor“

Special

30 ianuarie 2013

11:09

Scris de:

Lume, lume, soro lume! De vreo doi ani de zile, trâmbiţăm că se tot schimbă Codul Rutier. La prima strigare, am zice că e de bine.

Nu pentru că am trăi cu iluzia că niscaiva modificări ar opri bizonii de pe şosele. Sau că nu te-ar mai înjura – ba chiar omorî în bătaie –  aşa cum de altfel s-a şi întâmplat – vreun mârlan că îndrăzneşti să mergi prea încet pe trecerea de pietoni. Nici că cei care au senzaţia că şi-au cumpărat şosele cu banii jos, s-ar sinchisi să stea la coadă şi să plătească vreo amendă.

Exemplele de acest gen, ar putea continua la nesfârşit. Specimene la volan, în bolizi de lux, avem din belşug.

Din 19 ianuarie, permis de conducere pentru mopede

Însă, aşa cum spuneam, de vreo doi ani am tot auzit placa cu şi despre schimbarea Legislaţiei Rutiere. Nu aşa de omorul şofatului, ci pentru că trebuie să ne aliniem  şi noi la o Directivă Europeană. Dacă e musai, atunci cu plăcere!

Aşa că, „din 19 ianuarie 2013, potrivit legii, persoanele care nu deţin permise de conducere din nicio categorie nu mai pot conduce mopede, scutere şi ATV-uri decât după ce susţin un examen teoretic şi unul practic pentru obţinerea permiselor din categoria „AM“, „A1“ şi „B1“, prevedeau negru pe alb noile reglementări legislative.

Însă… surpriză! –Deşi s-a tot discutat despre aceste schimbări rutiere, reprezentanţii şcolilor de şoferi nu pot face momentan înscrieri pentru cei care vor să-şi ia permisul de conducere  pentru mopede (AM). Motivul?- Metodologia nu este încă pusă la punct, iar instructorii şcolilor auto nu ştiu ce anume să-i înveţe pe cei care vin se se înscrie la un curs de legislaţie pentru obţinerea permisului pentru această categorie auto.

Autoritatea Rutieră Română ridică din umeri…

Mai exact, reprezentanţii şcolilor de şoferi, nemulţumiţi de situaţia creată, susţin că  Autoritatea Rutieră Română (ARR) – direcţie subordonată Ministerului Transporturilor care ar fi trebuit să se ocupe de programa auto – le-a interzis  să mai facă momentan  înscrieri. „Nu ştim ce să-i învăţăm, ce să le predăm. Da, s-au înscris mulţi, însă până nu se rezolvă partea asta cu programa nu avem ce să facem. Nu ştim în ce vor consta cursurile pentru mopedişti, cum se vor desfăşura, câte ore… Nu putem să facem aşa după urecche, dar aşteptăm propunerile Autorităţii Rutiere şi sperăm să se resolve cât mai repede situaţia  asta“, au declarat îngrijoraţi reprezentanţii şcolilor de şoferi.

Poliţia Rutieră amendează …

Între timp, mopedeştii opriţi în trafic de poliţiştii de la Rutieră  se aleg cu dosar penal.„Ne facem meseria şi atât. Aşa spune legea că din 19 ianuarie 2013  conducătorii de mopede care sunt prinşi fără permis pe şosele se aleg cu dosar penal.Cu funcţionarea şcolilor de şoferi nu ne ocupăm noi“, au ridicat din umeri poliţiştii, liniştiţi  că problema nu e  în „ograda“ lor.

Cu alte cuvinte, încă o dată, am făcut treaba în dulcele stil românesc. Iniţiativa, una lăudabilă, de altfel, căci problema mopediştilor care merg nestingheriţi pe şosele, a luat amploare – s-a transformat în ceva absurd şi greu de pus în practică. Mai absurd este că despre aceste  schimbări rutiere s-a  vorbit de prin 2007. De atunci, mai multe minţi luminate  s-au tot adunat prin comisii şi prin şedinţe pentru a pune ţara la cale.

Cu teoria pare că stăm mai bine, însă  practica ne cam omoară. Ne place să ne adunăm la mese rotunde şi  să ne dăm cu părerea. Să  desenăm pe hârtie kilometri întregi de autostradă, însă  „inuagurăm“ cu  mare tam-tam şi tăieri de panglici  câţiva pumni de şosea  după ani de promisiuni. Anunţăm schimbări rutiere care să mai oprească haosul de pe drumurile din România, dar să nu ştim ce să le predăm cursanţilor…Culminăm cu  nevinovatele ridicări din umeri şi cu pasarea problemei de la o autoritate la alta. „Ne pare rău, noi nu avem competenţe“.

Cu rezolvarea problemelor se ocupă alţii, am completa noi. Şi, totuşi,  cu mopediştii cum rămâne?

Ce s-a schimbat din 19 ianuarie în Codul Rutier 

1. S-a introdus permisul obligatoriu pentru mopede. Acesta le va fi însă necesar doar celor care nu au permis de conducere pentru nicio categorie.

2. Pentru reînnoirea permisului de conducere este necesar un nou examen medical.

3. În cazul în care permisul se pierde, se fură sau se deteriorează, autorităţile competente vor elibera un duplicat care se poate folosi până la data expirării.

4. Noile permise auto vor fi valabile 10 ani de la emitere în cazul şoferilor amatori şi vor avea o valabilitate de 5 ani pentru şoferii profesionişti. Costul preschimbării permisului este de 68 lei.

5. De la data de 19 ianuarie 2013, vârsta minimă pentru obţinerea permisului de conducere este de:

- 16 ani împliniţi pentru categoriile AM, A1 şi B1;

- 18 ani împliniţi pentru categoriile A2, B, BE, C1, C1E şi Tr;

- 20 ani împliniţi şi o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria de permis A2, sau cel puţin 24 de ani, pentru motocicletele din categoria A;

- 21 de ani pentru categoriile C, CE, D1 şi D1E, precum şi pentru triciclurile cu motor cu puterea de peste 15kW;

- 24 de ani pentru categoriile D, DE, Tb şi Tv.

6. Permisele de conducere eliberate anterior datei de 19 ianuarie 2013 (n.r. sâmbătă) îşi păstrează valabilitatea până la data expirării menţionate în acestea.

1854 vizualizari


Un comentariu

  1. Stefan spune:

    Domnilor ministrii senatori si deputati,ati facut cea mai mare cacialma pentru a incasa banii din amenzi care stiti voi ce sa faceti cu ei.Eu sunt un biet scuterist care inainte sa dati aceasta lege traiam cat de cat mai bine,acum ca sunt somer cu doi copii mici mor de foame in casa Rusine voua ca nu stiti sa face o treaba ca lumea in tara Romaneasca

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.