Cine a pierdut plăcerea lecturii?

Cultură Special

15 februarie 2013

15:46

Scris de: and

Multă, întristător de multă lume de peste tot. În America, lucrurile nu merg deloc spre bine, dar nici motive de optimism real nu sunt pentru iubitorii de carte. Potrivit unui sondaj recent realizat de Pew Internet și citat de cotidianul „The Guardian“, în anul 2012, 25% dintre americanii trecuți de 16 ani nu au citit nicio carte. Deh, oamenii sunt ocupații cu distracții mai interesante, cu joburi bănoase, și stau până noaptea târziu la birou, cu bântuiala după bani, căci America e bântuită de o criză zdravănă și se zgâlțâie din toate încheieturile.

Nici în Marea Britanie lucrurile nu stau tocmai roz. Acolo toată lumea scrie un roman și dorește să-l publice, boală de care pare să fi molipsit fără să știe și românul, ori tânăr și convins că „opera“ lui va fi bestseller, ori bătrânul încredințat că, din generozitate, trebuie să împărtășească viitorimii episoade ficționalizate sau nu din prețioasa lui existență. Cu alte cuvinte, multă lume face „literatură“, dar puțină citește, iar și mai puțină cumpără. Așadar, în Marea Britanie, există peste 4 milioane de adulți care nu citesc niciodată de plăcere, ne anunță „The Guardian“. Între ei, domină detașat reprezentanții sexului tare. Și încă o informație, dată publicității în urma aceleiași statistici YouGov: în ultimele șase luni, un sfert din populația adultă a Marii Britanii – peste 12 milioane de persoane – n-a citit de plăcere decât o dată.

Bine, bine, dar noi, românii, încă privim cu admirație și invidie – din păcate, deloc constructivă – spre plaiurile lor reci. Dacă și la noi ar fi așa, ce bine ar fi! Numai că la noi, în această țară săracă din sud-estul Europei, măcinată de contradicții și paradoxuri, plăcerea lecturii este, statistic vorbind, o plăcere pierdută. Majoritatea cititorilor și a cumpărătorilor de carte din România de azi sunt niște nefericiți, pentru că n-au cunoscut niciodată această plăcere. Ei citesc și cumpără „pentru școală“ și „pentru carieră“. Ei n-au pierdut plăcerea lecturii pentru că n-au avut-o niciodată. Și, neștiindu-i gustul, nici n-o caută. Și, dacă n-o caută, nici n-o vor găsi. Iar plăcerea lecturii e afurisită, fuge de cei pe care-i simte ostili, suspicioși, nepăsători.

Revenind la britanici, cei care nu deschid un roman, ei bine, oamenii susțin că nu au timp de așa ceva. Sunt, se subînțelege, niște condamnați la lucruri serioase, pe când lectura unui roman e un flecușteț de care n-au vreme. Sunt, și asta se subînțelege, oameni de carieră sau oameni dedați la alte plăceri: 29% zic că nu au timp, 40% preferă să facă altceva când au timp, și 26% spun că nu se dau în vânt după citit.

Ce să zicem despre România? Cititorii de plăcere sunt aceiași, cercul lor strâmt și deloc rece nu prea se lărgește, cum ar cere-o legea vieții. Minoritatea de ființe care chiar se mai ascund cu câte o carte în tihna casei, a bibliotecii, a cafenelei, a parcului, și nu doar trâmbițează că activitatea lor preferată e cititul (atitutine care tinde să se prefacă în sport național, grație unei înduioșătoare sau blamabile ipocrizii), cititorii de plăcere nu reprezintă o specie pe cale de dispariție, ci o formă eterogenă de elită ce se perpetuează încet, dar sigur, înghițită însă de uriașul val cenușiu al necititorilor. Cum altfel? În definitiv, e o formă de normalitate: lumea e alcătuită din grupuri, grupurile sunt alcătuite din individualități, iar cititul este o plăcere individuală. Iar ideea de campanie publicitară care să rescusciteze în om simțurile/ instinctele plăcerilor individuale e dătătoare de fiori. Dar noi trăim într-o lume dătătoare de fiori.

1214 vizualizari


Un comentariu

  1. nadia nitov spune:

    si totusi la targuri vine multa lume amestecata. poate ca cititorii nu fac zgomot si-si vad discret de cititul lor…

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.