Rolls Royce, poveste fără sfârşit

A fost odată

15 martie 2013

9:49

Scris de:

rollsOare cine nu şi-ar dori să fie proprietarul unei maşini care, de mai bine de un secol, întruchipează, prin performanţă şi design, fiabilitatea şi luxul pe şosele ? Este vorba, desigur, de mult râvnitul Rolls Royce. De la starurile de cinema şi cele din lumea muzicală la vedetele sportive şi politicieni, de la prinţi şi şeici arabi la patroni de firme multimiliardari, pe toţi îi întâlnim în saloanele auto, admirând Rolls-ul cu formele sale regale. Istoria mărcii a început în ziua de 15 martie 1906, când compania Rolls Royce Limited a luat fiinţă. Fondatorii lor sunt Frederick Henry Royce şi Charles Stewart, doi englezi care până la momentul întâlnirii dintre ei au avut parcursuri diferite în viaţă.

Frederick Royce s-a născut la 27 martie 1863, în Alwalton şi a fost ultimul născut din cei cinci copii pe care James Royce, morar, şi Mary Royce i-a avut. Când tatăl său a dat faliment, familia s-a mutat în Londra. După moartea tatălui, la vârsta de 10 ani, Frederick este nevoit să-şi ia o slujbă. A început să lucreze vânzând ziare. La scurt timp însă îşi găseşte un alt serviciu, în cadrul filialei companiei „Great Northern Railway” din Peterborough şi este sprijinit financiar de o mătuşă. După trei ani se întoarce la Londra unde va lucra la compania „Electric Light and Power”, o companie pionier în domeniul electricităţii. În 1884, cu 20 de lire puse la bătaie, împreună cu prietenul său Ernest Claremont, puţin mai bogat ca el (acesta a „donat” 50 de lire), au pus pe picioare o afacere, fabricând, într-un atelier din Manchester, accesorii electrice. Afacerea a îmbrăcat numele unei companii numite „F.H.Royce & Company”.

Atelierul se transformă într-o fabrică, urmare a reuşitei financiare. Pasionat de mecanică, Royce fabrică, aici, prima sa maşină, cu un motor cu doi cilindri, numită „Royce 10”. În acest moment întră în scenă Charles Stewart Rolls, celălalt englez, fără de care celebra marcă nu ar fi existat. S-a născut la 27 august 1877, fiind al patrulea copil în familia nobiliară a lui John Allan Rolls şi al Georgianei Marcia Maclean, Baroni de Llangattock. A studiat la Colegiul Eton, Anglia, unde preocupările sale din domeniul mecanicii i-au atras porecla de „dirty Rolls”. În continuare, va fi student la „Trinity College” din Cambridge, studiind mecanica şi ştiinţele aplicate. Pe când avea 18 ani, pleacă la Paris cu tatăl său pentru a-şi cumpăra primul automobil, un Peugeot „Phaeton”, cu care la întoarcere va face furori (a fost prima maşină din Cambridge). Mai târziu, Rolls devine membru fondator al „Automobile Club of Great Britain”. A absolvit Universitatea Cambridge, perioadă în care, graţie datelor sale fizice (1,95 înălţime) şi a aptitudinilor sportive, câştigă premiul „Half Blue” din cadrul cursei universitare de ciclism. În 1903 cu banii oferiţi de tatăl său, 6.600 de lire, Rolls pune bazele unei companii de vânzare-cumpărare de automobile, „C.S.Rolls & Co.”, în Fulham, prima de acest gen din Marea Britanie. Prin intermediul ei va cumpăra şi vinde maşinile franţuzeşti şi belgiene „Peugeot” şi „Minerva”. De asemenea, Rolls a fost şi un pionier al aviaţiei, membru fondator al „Royal Aero Club”. În 1903 este cea de a doua persoană din Marea Britanie care obţine brevetul de pilot de avion. Moare în 1910, la vârsta de 32 de ani, într-un accident provocat de avionul pe care îl pilota, deasupra oraşului Bournemouth.

Celălalt „R” al companiei, Royce, Sir Henry, avea să moară peste 23 de ani, la 22 aprilie 1933, în West Wittering, Sussex, Marea Britanie, diagnosticat cu cancer. A fost căsătorit cu Minnie Grace Punt, de care se va separa după 17 ani de căsnicie. A avut o fiică adoptivă pe nume Violet. În 1904, la momentul întâlnirii dintre cei doi fondatori ai companiei, Rolls, impresionat de modelul „Royce 10”, decide să cumpere toate cele patru automobile fabricate, pe care să le comercializeze prin propria sa reţea de distribuţie, dar care să poarte marca „Rolls-Royce”. Producţia de automobile a început în anul 1908, în atelierele fabricii construite în oraşul Derby, Anglia,  fabrică inaugurată la 9 iulie. Cu modelul „Silver Ghost”, vândut în peste 6000 de unităţi, compania avea să obţină un răsunător succes pe piaţa de automobile existentă la aceea vreme, datorită performanţelor sale tehnice (consum scăzut de carburant, silenţiozitate şi o putere mai mare a motorului).

În 1921, compania deschide o a doua fabrică în Massachusetts, SUA, care se va închide însă peste 10 ani. Şasiul modelului „Silver Ghost” a fost folosit în construirea primului automobil britanic blindat prezent în cele două războaie mondiale. În 1931 Rolls-Royce va cumpăra compania rivală, Bentley, a cărei cifră de afaceri era în scădere, urmare a marii crize economice (1929-1933). În anul 1998 compania a fost scoasă la vânzare de către proprietar, „Vickers”, printre cei interesaţi aflându-se şi BMW. În cele din urmă, compania, numită actual „Bentley Motors Limited”, a fost achiziţionată, în acelaşi an, de către Volkswagen. Rolls-Royce a produs şi motoare de avion. Ele au echipat bombardierele aviaţiei britanice în Primul Război Mondial, peste 60% din motoarele aeronavelor existente atunci purtând numele renumitei mărci.

667 vizualizari


Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.