Românii și cititul cărților. Cine, cât şi de ce citeşte?

Cultură Exclusiv

21 martie 2013

11:08

Scris de:

lecturaSe vorbește mult despre lectură și mai ales despre lipsa ei în lumea de azi. La televiziune, în câte un ziar, pe zeci de bloguri și website-uri din România există un cor de plâgăcioși care se lamentează pe tema pierderii unui obicei plăcut și util cum este cititul cărților. Pe de o parte, deplângem șubrezirea unei practici vitale și scăderea apetitului pentru o experiență intimă, ale cărei efecte asupra personalității și vieții sunt de domeniul evidenței. Numărul din ce în ce mai mic de cititori/ cumpărători de carte este o realitate. Pe de altă parte, împătimiții lecturii se desfășoară în mediul online ca peștii în apă. În România există site-uri specializate, chiar și cluburi de lectură, tot așa cum există însă și orașe, ca să nu mai vorbim de state, fără nicio librărie.

Iar instituțiile de profil sunt ezitante când vine vorba despre a furniza statistici despre prefedințele de lectură ale românilor, care au calitatea de a fi în pas cu tehnologia. Și în privința aceasta la noi totul este după ureche. Editurile se bat în piept cu vânzări impresionante la târgurile de carte, dar românii declară că, din cauza crizei, își permit să cumpere din ce în ce mai puține cărți. Realitatea este ambiguă și e greu să tragi concluzii chiar și atunci când ai în față cifre.

La sfârșitul anul 2012 www.ivox.ro, platformă specializată în realizarea de sondaje online, a publicat un studiu intitulat „Cât, cum şi ce citesc românii?“, care urmărește „identificarea comportamentelor şi preferinţelor legate de cititul şi achiziţia cărţilor şi a motivaţiilor care stau la baza cititului“. Cifrele furnizate au rezultat în urma prelucrării informațiilor obținute de la aproape 8000 de persoane chestionate în octombrie 2012, reprezentând un eșantion nonprobabilistic, potrivit sursei.

Concluziile sunt, firește, demne de reflecție și merită supuse dezbaterii, mai ales că unele se referă și la motivele pentru care lectura pare să trăiescă un adevărat declin, și la schimbările determinate de evoluția tehnologică.

De ce nu citesc românii?

28% recunosc sincer că cititul nu le face nicio plăcere, 26% dintre cei chestionați, în special persoane de sex feminin, spun că nu au timp. Bărbații, parcă din ce în ce mai lipsiți de capacitatea de a se concentra mai mult de o jumătate de oră, afirmă că nu citesc pentru că nu au răbdare (32%). Pe de altă parte, numai 5% sunt de părere că de la „viață“ înveți mai mult decât din cărți.

Important este că amatorii de lectură își păstrează aceast obicei pentru relaxare și plăcere (39%), iar 37% cred că lectura o cale spre dezvoltarea personală.

Cine citește?

Iarăși o cifră greu de analizat, ce nu pare la unison cu celelalte prezente în raport: 36% din persoanele chestionate spun că citesc aproape zilnic și doar 4,8% recunosc că nu au acest obieci. Cum se știe de ceva vreme, femeile citesc mai mult decât bărbații, în categoria cititorilor de cursă lungă intrând persoanele cu studii superioare și românii de vârsta a treia (peste 55 de ani).

Ce se citeşte?

Din moment ce majoritatea cititorilor își păstrează obiceiul pentru relaxarea și plăcerea personală, literatura de ficțiune conduce în topul preferințelor, urmată de cărțile de cultură generală (14%) și de cele de specialiatate (11%), care ocupă abia locul al treilea. Într-o piață sufocată de titluri motivaționale și volume de psihologie practică, cititorii genului sunt de interes numai pentru 5%. Atunci, de unde și de ce goana editurilor după o asemenea literatură?

În ciuda aparențelor, domenii precum afacerile și economia nu reușesc să stârnească interesul a peste 3% dintre oamenii care citesc. Nici gastronomia, o artă pe care românii par să o descopere cu o poftă mai mare ca oricând în ultima vreme, nu pare să anime spiritele. Iar lucrăriile științitifice de interes general/ instrumentele de lucru cum sunt dicționarele și enciclopediile sunt cumpărate și consultate de numai 1,5% dintre repodenți? Îngrijorător sau firesc?

 

Se citește în format e-book?

 

Foarte puțin, relevant fiind faptul că mulți dintre cei chestionați confundă e-bookul cu e-readerul, tableta etc. Sub 6% dintre participanții la sondaj au un dispozitiv electronic de citit, iar aproape jumătate intenționează să-și cumpere așa ceva, deși preferată rămâne cartea ca obiect fizic pentru 71% dintre cititorii români, cărțile electronice fiind de interes pentru 26% din persoanele chestionate. Și, până una, alta, e-bookul este de interes mai mult pentru persoanele de sex masculin.

Pe de altă parte, un aspect teoretic pozitiv este următorul: o treime dintre intervievați au spus că citesc mai mult de când există cărțile în format digital.

 

Cât se citește?

 

73% citesc cel puțin o carte în ultima jumătate de an (ceea ce nu e tocmai… impresionant sau încurajator), îngrijorător de mulți povestesc că adesea nu reușesc să citească o carte până la capăt. E mai ales cazul tinerilor: 17% din persoanele sub 25 de ani nu duc la bun sfârșit cărțile începute.

Una peste alte, participanții la sondaj citesc, în medie, patru cărți pe an. E mult? E puțin? E foarte puțin.

 

Cum se alege o carte și de unde se cumpără?

Majoritatea își urmează preocupările personale și se lasă ghidați de opinii exprimate în mediul online, un sfert merg pe mâna prietenilor și a apropiaților sau își aleg singuri. Recomandărilor librarilor nu au aproape nicio eficiență, căci majoritatea cititorilor par să aibă o personalitate bine conturată. Dar există, desigur, și oamenii care citesc ce prind, orice (16,5%), numărul lor nu e tocmai mic, iar tinerii mai mult împrumută decât cumpără cărți.

Într-o societate tradiționalistă, în care însă românii țin bine pasul cu schimbările generate de dezvoltarea tehnologiei, principalul loc din care se achiziționează cărți rămâne librăria (39%), urmată de librăriile online (20%). Există șanse substanțiale ca acestea din urmă să capete avânt, pentru că practică prețuri sensibil mai mic și, unele dintre ele, livrarea la domiciuliu. Frecventate sunt și hypermarketurile, anticariatele și magazinele virtuale ale editurilor, acestea din urmă oferind permanent reduceri, promoții, cadouri etc. Achiziționarea online este o practică răspândită în rândul tinerilor.

Unde se citește?

Oriune: în pat (43%), în aer liber (17%), în fața computerului (10%), în baie, în autobuz și, mai puțin, la bibliotecă, în cafenea și uneori chiar la librărie (puține sunt în România librăriile în care poți citi câteva pagini în liniște). Și bineînțeles, femeile preferă cititul mai de atmosferă, pe când bărbații citesc foarte bine pe un monitor ori în baie.

Nici nu contează unde, căci nimic nu e mai frumos decât „cetitul“ cărților, dar contextul contează. Lectura e alcătuită din detalii și frumusețea tot în ea constă. Cât despre consecințele lecturii și ale lipsei ei, aceasta este o altă discuție veche de secole. O discuție inepuizabilă și, în același timp, oarecum redundantă și anacronică la început de mileniu III.

4924 vizualizari


3 Comentarii

  1. Bogdan V. spune:

    Buna ziua,
    Daca-mi permiteti as dori sa contribui la acest articol cu o mica observare facuta personal.
    In fiecare zi din viata mea petrec o ora cu metroul la dus si o ora la intors (catre si dinspre locul de munca) si am observat ca in metrou, la 6-7 dimineata, oamenii citesc.
    Intr-adevar unii citesc materiale de “toaleta” (Cancan sau altele) insa ceilalti citesc carti de toate felurile si genurile in functie de gusturi(eu insumi recitesc Operele lui Creanga)… ceea ce imi mai da speranta pentru tara asta…

    Va multumesc,
    B.

  2. Horia Stanulescu spune:

    Superb articol, cuvinte bine si inteligent alese, o logica de mare finete si o redactare desavarsita. De pe la al treilea paragraf am fost manat sa citesc…..ALTCEVA !!!

  3. Adi spune:

    Trist, adevarat. Dar articolul este foarte bine centrat pe ideea: ce citesc? Sunt, din pacate, foarte multi cei ce NU citesc NIMIC. Dar au opinii. Eu cunosc oameni care scriu carti fara sa mai citeasca ceva…macar de specialitate. Gradul de manipulare posibila a unui popor creste cu cat scade mai mult numarul celor ce citesc. A se vedea manipularea la romani, dupa Revolutie…E caderea in timp ocazionata de lipsa de lectura. Va fi vai si amar de un popor ce nu citeste: nu va face parte dintre invingatori, cin dintre cei invinsi.

Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.