Se scumpește berea. Pe cine interesează?

Exclusiv

4 martie 2013

16:38

Scris de: and

Ați văzut vreodată un titlu de știre ca să sune cam așa: „Prețul cărților a crescut/ a scăzut cu până la x la sută?” Mă îndoiesc. Poate în preajma vreunui târg, unde se anunță vreo promoție, dar o știre de interes național, care să fie dezbătută în prime time, mă îndoiesc. În schimb, iată o știre de interes general: „Berea s-a scumpit cu până la 5 la sută în februarie” și ar putea urma alte majorări… Nu e vorba de pâine, nu e vorba de lapte, nu e vorba de ouă, de cartofi, de carne… E vorba de bere! Și urmează o dezbatere întreagă, producătorii diverselor firme producătoare explică, își dau cu părerea: „Nu ştim care va fi influenţa creşterii de acciză, care a fost făcută peste noapte. Evident că este o taxă care se va reflecta cumva în costul berii şi este de văzut cum va reacţiona consumatorul”, sună serios declarația lui Andrew Highcock, preşedintele Ursus Breweries, pentru Mediafax. Și la fel de serios a vorbit și Onno Rombouts, managing director Heineken România, într-o conferință de presă: „Din cauza creşterii accizei berea devine mai puţin accesibilă pentru consumatorul mediu”.

Atâta grijă, mai rar!

Știrea și interesul pentru ea arată clar pe ce poziții ne aflăm în România. Unde sigur că nu se așteaptă nimeni – de altfel situația e valabilă și prin alte locuri –, nu se așteaptă nimeni, deci, ca interesul pentru cultură să dea pe dinafară. Cartea e primul obiect la care se renunță. Salariile au scăzut, locurile de muncă au intrat la apă, viața e grea, ia îndobitocirea programată dă roade. Pe aceste fond, cartea e un lux. Cartea și orice alt produs cultural. Editurile fac promoții peste promoții, scad din preț, mai că nu oferă cărțile gratis. Doi plus una gratis, 50 la sută gratis etc. etc. etc. Dar, desigur, cum spunea Marta Petreu amărâtă că nu se vând ziarele culturale în România, nu te poți supăra pe oameni, pentru că sunt săraci. Doar n-o să ia mâncarea copiilor ca să dea banii pe cărți. Cam așa se pune problema când vine vorba de cultură în România… E scump, n-aveam, trebuie bani pentru mâncare.

Și iată acum o știre care în așa zisa ei inocență e atroce. Berea se scumpește! Ce ne facem? Consumatorul mediu nu mai are acces. Ce ne facem?

E trist, desigur, și orice comentariu în plus nu va face decât să anuleze efectul. Trăim într-o lume în care oamenii sunt prea săraci ca să cumpere cărți, pentru că n-au cum să mai cumpere mâncare, dar o lume în care oamenii nu sunt prea săraci când vine vorba să cumpere bere. Chestiune de priorități. Faceți un mic calcul. O sticlă de bere de doi litri – la pet – costă în medie 5 lei. O cutie de bere, de juma de litru, depinde de firmă, costă cam 3 lei. Cu trei cutii de bere și două sticle se fac bani de o carte, iar dacă e la reduceri, chiar de două. Dar cu siguranță când veți ajunge cu cei 20 de lei la librărie va fi ca în povestioara aia cu schepsis: Ce e mai greu? Un kilogram de fier sau un kilogram de lână? La librărie cei 20 de lei pentru cărți vor fi mai „scumpi” decât cei 20 de lei pentru bere…

 

Etichete: , , ,
1019 vizualizari


Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.