Societatea spectacolului, între frica de moarte și sex

Social

15 februarie 2013

12:01

Scris de:

„Trăim într-o vreme care se simte fantastic de capabilă să împlinească, dar nu ştie ce să împlinească. Într-un timp care domină toate lucrurile, dar nu se domină pe sine. Se simte pierdut în propria-i abundenţă. Cu mai multe mijloace, mai multă ştiinţă şi mai multe tehnici ca oricând, lumea actuală este cea mai nefericită dintre lumi: merge pur şi simplu în derivă”, afirma Ortega y Gasset acum aproape o sută de ani. Mai e valabilă afirmația lui azi? La prima vedere pare o contradicţie în sine, căci nici o altă epocă nu a fost mai concentrată decât aceasta pe individ. Nicicând omul nu a fost mai incapabil să se adreseze cosmicului şi să stabilească o legătură cu el, ca în acest timp în care mijloacele de comunicare au suprimat comunicarea însăşi, survenind astfel incapacitatea de a mai stabili legături cu celălalt şi cu Universul. Iar legătura cosmică pierdută nu se poate restabili individual, ci colectiv. De aici nevoia de trăire în comun a oricărui fenomen şi, în acelaşi timp, eşuarea repetată a acestei trăiri comune. În același sens, Julius Evola descria clar și limpede care sunt coordonatele lumii de azi: „Trăim într-o civilizaţie în care interesul predominant nu mai e cel intelectual sau spiritual, nu mai este nici cel eroic sau, oricum, raportabil la manifestări superioare ale afectivităţii, ci acela sub personal, determinat de pântece şi sex”.

Iar lumea din jur este un „comentariu” pe zi ce trece mai pertinent la cuvintele lui… E suficient să deschizi televizorul, la orice oră, e suficient să deschizi paginile de internet ale ziarelor, e suficient să vezi ce ziare citesc oamenii în metrou. Exemplu recent: Eba e însărcinată… s-a confirmat; ce să mai faci cu propriii sâni, și-a tăiat iubita după ce a făcut sex cu ea etc.

Omul acestui secol simte nevoia să se asocieze, să trăiască împreună cu alţii plăcerea unor fenomene precum concertele de pe stadioane sau show-uri de televiziune. Şi totuşi, niciodată omul n-a fost mai singur în faţa istoriei, niciodată mai dispus să se lase amăgit de iluzie în speranţa că în felul ăsta va acoperi acel gol pe care îl poartă în sine, acea nevoie de ceva de mai presus de el căreia nu ştie cum să-i dea răspuns. Adâncindu-se cu obstinaţie într-o suferinţă pe care refuză s-o conştientizeze, caută la infinit surogate şi ridică în calea lui ziduri de iluzie care-l ţin departe de fondul mitic cu care s-a născut. „Obiectele kitsch, organizarea interioarelor sunt tot atâtea fortăreţe ridicate împotriva sentimentului tragic, adică împotriva morţii şi a sfârşitului inevitabil”, e opinia sociologului francez Michel Maffesoli, care vorbește despre teama de moarte, cea mai profundă tară a lumii noastre și cea care generează aproape inconștient tot ceea ce înseamnă confort. Pentru că frica de moarte domină acest secol. Iar spaima aceasta de suferinţă şi de moarte, explicabilă prin faptul că omul a pierdut contactul cu fondul său divin, generează îndepărtarea de esenţe, ca într-un cerc închis… Și tocmai de bombardamentul zilnic cu informaţie despre moarte, sex etc. Împărtăşind diverse destine ale eroului de televiziune, omul are sentimentul că participă în mod magic la ideea de Destin. „Concentrând în sine imaginea unui rol posibil, vedeta, reprezentarea spectaculară a omului viu, concentrează deci această banalitate. Condiţia de vedetă înseamnă specializarea în trăire aparentă, obiect al identificării cu viaţa aparentă, fără profunzime, care trebuie să compenseze fragmentarea specializărilor productive efectiv trăite. Vedetele există pentru a imagina tipuri diferite de stiluri de viaţă şi de stiluri de comprehensiune a societăţii, libere să se manifeste la nivel global.”

O scurtă poveste despre lumea în care trăim… O încercare de a înțelege de ce…

1388 vizualizari


Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.