Televiziunea, prostul-gust şi petiţia online

Social Special

24 ianuarie 2013

10:56

Scris de:

După ce s-a închis TVR Cultural, iar emisiunile de bun-simţ dispar încet şi sigur din tot ce înseamnă televiziune, după ce paginile de cultură ale cotidianelor se micşorează văzând cu ochii sau se transformă peste noapte în „Media” şi „Vedete”, CNA se trezeşte în cel de-al treisprezecelea ceas să ia măsuri. Bineînţeles, în stil românesc – petiţia online (spiritul mioritic transpus în secolul 21…). Petiţia online e cel mai simplu mod de a te face că faci.  Cam aşa şi în cazul CNA:

„Drumul de la domnia bunului plac la cea a bunului simţ trece şi pe la CNA. Sau mai precis ar trebui să treacă. Am văzut înmormântări în direct, momente înşelătoare în emisiunile de divertisment, în dezbateri politice sau pe teme sportive. De la an la an spaţiul audiovizual românesc devine din ce în ce mai viciat. Moartea unei personalităţi publice pare a fi momentul cel mai râvnit al unei televiziuni, iar cazurile recente, cum ar fi cel al lui Adrian Păunescu, al lui Şerban Ionescu sau al lui Sergiu Nicolaescu confirmă acest trist şi nefiresc adevăr. Este timpul ca riposta să vină din două direcţii: de la cetăţeni şi de la CNA. Ca să reuşim, alăturaţi-vă în număr cât mai mare şi semnaţi petiţia noastră online! Nu putem reuşi decât împreună cu dumneavoastră”, spune textul petiţiei, numite „Interesul public mai presus de gustul publicului”.

Este evident că în ultimii ani gradul de degradare a presei în România a atins cote greu de imaginat. Tabloidizarea este dusă la extrem şi se practică peste tot, nu doar în publicaţii sau în emisiuni de specialitate. Prostul gust este supralicitat şi determină o reacţie în lanţ. E ca la piaţă. Scade unul preţul la roşii, scad toţi, pentru că a stricat piaţa… Şi înnebuniţi de „succesul” tabloidului – apropo, într-o dimineaţa la Gara de Nord era coadă la chioşcul de ziare, toţi cumpărau Libertatea – mai toţi şefii din presă au introdus încet, încet tabloidul în orice. Fără creier şi fără discernământ, pentru că, în fond, nu şi-au pus niciodată cu adevărat problema că aşa pică între publicuri. Că publicul de tabloid va sta în continuare la coadă la Libertatea şi se va uita la Taraf sau la OTV (c-o să facă Diaconescu o nefăcută gen banii în saci pentru Oltchim şi îşi recapătă licenţa), iar ceilalţi, celălalt tip de public, se va pierde. Aşa-numita presă de calitate sau ce-a mai rămas din ea e azi o struţo-cămilă care nu-şi găseşte locul şi rostul nicăieri şi se miră în fiecare zi că pierde teren. Da, pierde teren, pentru că uită că sălile te teatru sunt pline, uită că sălile de concerte sunt pline (abonamentele la Festivalul Enescu s-au epuizat deja), uită că bisericile sunt pline. Pentru ei, pentru aceşti oameni, presa şi-a propus să nu existe, pe ei nu îşi doreşte să-i cucerească, pentru ei nu produce mai nimic şi zilnic le jigneşte inteligenţa.

CNA vrea acum, printr-o petiţie online, să pună capăt unui şir întreg de întâmplări, unor ani întregi care au construit un prost-gust la care se lucrează zilnic, în loc să intervină direct şi să impună nişte limite ale bunului simţ. Morţii-vedetă fotografiaţi cât mai de aproape – n-am să uit niciodată scandalul din redacţia unui important ziar bucureştean (nu tabloid) la moartea Mădălinei Manole pentru că fotograful n-a reuşit să-i fotografieze lănţişorul de la gât… Imaginile cu sicriul, lacrimile, disperarea, toate au fost într-atât de supralicitate, încât o petiţie online nu poate fi decât o frecţie la picior de lemn. Dar să nu ne pierdem speranţa!

1819 vizualizari


Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.