Totul despre schimbările din noul Cod Rutier

Social

21 ianuarie 2013

9:48

Scris de:

Din 19 ianuarie 2013 a intrat în vigoare noul Cod Rutier și un nou format de permis auto European. Cele mai importante modificări sunt : introducerea permisului de conducere pentru mopede, examen medical obligatoriu la fiecare schimbare de permis, creșterea limitei de vârstă pentru obținerea carnetului de șofer.

Directiva 2006/126/CE privind permisele de conducere a fost adoptată de statele membre şi de Parlamentul European în 2006. Aceasta a trebuit să fie transpusă de statele membre până la 19 ianuarie 2011 şi devine pe deplin aplicabilă la 19 ianuarie 2013. Legea 203/2012 pentru modificarea şi completarea OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice a fost publicată în 12 noiembrie 2012 în Monitorul Oficial şi a intrat  în vigoare începând de sâmbătă, 19 ianuarie 2013.

1. Se va introduce permisul obligatoriu pentru mopede. Acesta le va fi însă necesar doar celor care nu au permis de conducere pentru nicio categorie.

Examenul pentru obţinerea permiselor de categorie “AM”, “A1″ şi “B1″ poate fi susţinut, conform legii, începând cu împlinirea vârstei de 16 ani. Proba practică în acest caz constă într-un test de îndemânare susţinut în poligon. Ca urmare, persoanele care nu deţin permise de conducere din nicio categorie nu vor mai putea conduce mopede, scutere, ATV-uri şi alte autovehicule dotate cu motoare de capacitate mică a căror viteză nu depăşeşte 45 de kilometri pe oră, iar capacitatea cilindrică nu este mai mare de 50 de centimetri cubi, decât după ce susţin un examen teoretic şi unul practic pentru obţinerea permiselor din categoria “AM” “A1″ şi “B1″.

2. Pentru reînnoirea sau obținerea permisului de conducere este necesar un nou examen medical. Astfel, înainte de a fi declaraţi apţi pentru condus, viitorii şoferi, dar şi cei cărora le-au expirat permisele vor trebui să treacă pe la psihiatrie, ortopedie, O.R.L, oftalmologie, neurologie, ortopedie-traumatologie şi medicină internă. Pe site-urile Direcţiei de Sănătate Publică din toată ţara pot fi consultate listele unităţilor de asistenţă medicală autorizate pentru realizarea acestor analize de către viitorii șoferi.

3. În cazul în care permisul se pierde, se fură sau se deteriorează, autorităţile competente vor elibera un duplicat care, practic, continuă perioada de valabilitate până la sfârşitul acesteia.

4. Noile permise auto vor fi valabile 10 ani de la emitere în cazul şoferilor amatori şi vor avea o valabilitate de 5 ani pentru şoferii profesionişti. Costul preschimbării permisului este de 68 lei. Conducătorii de autobuze şi de camioane trebuie să-şi reînnoiască permisul din cinci în cinci ani şi să efectueze un control medical pentru reînnoirea acestuia.

5. Noua Legislație Rutieră  vizează o limită de vârstă mai ridicată pentru accesul direct (în urma testării teoretice şi practice) la permisele pentru motocicletele cele mai puternice, şi anume 24 de ani în loc de 21 de ani cât este în present. Noile schimbări  impun şi acumularea unei experienţe de minimum patru ani (în loc de doi) de conducere a unor motocicletele mai puţin puternice înainte de obţinerea permisului de conducere pentru motocicletele cele mai puternice.

De la data de 19 ianuarie 2013, vârsta minimă pentru obţinerea permisului de conducere este de:

- 16 ani împliniţi pentru categoriile AM, A1 şi B1;

- 18 ani împliniţi pentru categoriile A2, B, BE, C1, C1E şi Tr;

- 20 ani împliniţi şi o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria de permis A2, sau cel puţin 24 de ani, pentru motocicletele din categoria A;

- 21 de ani pentru categoriile C, CE, D1 şi D1E, precum şi pentru triciclurile cu motor cu puterea de peste 15kW;

- 24 de ani pentru categoriile D, DE, Tb şi Tv.

6. Permisele de conducere eliberate anterior datei de 19 ianuarie 2013 îşi păstrează valabilitatea până la data expirării menţionate în acestea.

 

1009 vizualizari


Lasă un comentariu

Vă rugăm să comentați la subiect și să nu îi jigniți pe ceilalți interlocutori. În caz contrar, comentariul nu va fi aprobat sau va fi editat. Vă mulțumim. Pentru comentarii ce nu sunt legate de articolul de mai sus, folosiți pagina de Contact.