Sondajele de tip „exit-poll” – cea mai de încredere sursă
Trei din 10 respondenți se bazează pe rezultatele anunțate de sondajele de tip exit-poll în ziua alegerilor. Această preferință este mai pronunțată în rândul persoanelor cu studii superioare și al celor cu venituri medii. În același timp, bărbații arată o încredere crescută în rezultatele exit-pollurilor.
Sondajele de opinie independente – a doua opțiune
Un procent similar (27%) ia în considerare rezultatele preconizate în timpul campaniei electorale de sondajele independente, realizate de agențiile de cercetare la comanda instituțiilor media, ONG-urilor sau altor entități. Aceste sondaje sunt considerate mai credibile de persoanele cu venituri mari, dar și de cei cu studii medii.
Tot în ceea ce privește sursele de informare din afara partidelor politice, predicțiile realizate de experți și analiști politici sunt considerate credibile de 1 din 4 respondenți. Acestea sunt apreciate în special de tinerii din Generația Z și de părinții care au copii mici.
Rezultatele alegerilor precedente și istoricul partidelor – mai credibile decât sondajele de opinie realizate la comanda partidelor politice
Pentru 20% dintre respondenți, performanța anterioară a partidelor la alegeri reprezintă un criteriu pe care își bazează așteptările privind rezultatele viitoare. Se uită la acest aspect mai ales persoanele tinere, cei cu venituri mici, dar și locuitorii din zona de Nord-Est și Sud-Est a țării.
În schimb, sondajele de opinie realizate la comanda partidelor politice sunt considerate de încredere de doar 16% dintre respondenți, mai ales persoane cu venituri mici.
Interesul românilor pentru pariuri electorale
Deși agențiile de pariuri au introdus oferte speciale pentru alegerile din acest an, interesul românilor pentru pariuri electorale se menține scăzut.
Doar 1 din 5 români ia în considerare posibilitatea de a paria pe un candidat, cei cu venituri mici și cei care obișnuiesc să parieze pe evenimente sportive manifestând cel mai mare interes.
Rezultatele acestui studiu reflectă încrederea pe care românii o acordă sondajelor de opinie în estimarea rezultatelor alegerilor. Exit-pollurile și studiile independente se bucură de cea mai mare încredere, cu particularități în funcție de educație, studii și venituri. La MKOR, ne bucurăm să contribuim la o mai bună înțelegere a contextului social și să sprijinim procesul democratic prin cercetări relevante și de impact. Ne vedem duminică la vot!, a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Metodologia studiului
Eșantion: N=530, nivel de încredere 95%, marjă de eroare de +/-4.2%
Caracteristicile eșantionului: reprezentativ la nivel național după gen, vârstă și distribuție geografică
Target: Populația generală a României cu vârste cuprinse între 18 și 55 de ani
Metodă de cercetare: Sondaj de opinie (CAWI)
Instrument de cercetare: Chestionar
Abordare: Online, prin Panelul de cercetare MKOR
Perioada: 5-6 iunie 2024.